RÅD OCH TIPS

Jag blir så nervös när jag ska göra muntliga presentationer…

 

INTRO

Många kan känna igen sig!

Att bli nervös inför muntliga presentationer är något som är mycket vanligt och som de flesta ungdomar och vuxna kan känna igen sig i. Faktum är att ungefär vart 4:e person tycker att det är jobbigt att tala inför grupp.

Att känna sig nervös kan vara en ganska jobbig känsla där man exempelvis kan få tankar om att bli negativt bedömd av andra och att man känner det i kroppen som att hjärtat slår snabbare, kroppen blir varm och svettig och musklerna spänns.

Men tänk på att denna känsla är i grunden ofarlig och är faktiskt en signal från kroppen och hjärnan att den gör sig redo för en utmaning! Man blir extra skärpt helt enkelt inför presentationen!  


ATT TÄNKA PÅ

Hur nervös man blir är olika för olika personer

Hur man upplever det är att göra presentationer är individuellt och beror både på vad man varit med om och hur man är som person.

Om nervositeten blir så pass stark att du tycker att det är jättejobbigt att genomföra en presentation eller att du undviker presentationer för att slippa det där jobbiga är det viktigt att du får hjälp med detta.

Ta kontakt med…… för det finns bra insatser för att kunna hantera nervositeten. (För mer info hänvisa till vårdguiden om sociala rädslor samt direktkontakt med elevhälsa, umo eller vårdcentral)    

VAD KAN JAG GÖRA?

Övning ger färdighet

Kroppen gör sig redo
Påminn dig själv om att nervositet är ett sätt för kroppen och hjärnan att göra sig redo inför en viktig utmaning. Nervositet är alltså en bra sak som gör att du är på tårna när presentationen ska göras!

Träna, träna och träna!
För att våga tala kan ett tips vara att öva på att göra presentationer innan det är dags att göra det inför klassen. Så om slutmålet är att hålla den där presentationen kan du tänka dig att du ska göra små utmaningar för att till slut kunna tala inför hela klassen. Här kommer ett förslag på upplägg:    

1) Börja med att öva hemma själv exempelvis framför spegel
2) Sen kan du öva på ditt tal tillsammans med någon du känner dig trygg med exempelvis ens föräldrar
3) Därefter kan du träna framför ett antal vänner som får vara din publik
4) Utmana dig själv även i klassrummet och svara på en fråga som lärare ställer till klassen
5) Nu är du redo att göra presentationen inför klassen. Kom ihåg om du känner dig nervös nu är det ett tecken på att kroppen och hjärnan gör sig redo för utmaningen!

DET VIKTIGASTE

För att sammanfatta

Var schysst mot dig själv

  • Det är ok att känna sig nervös inför en muntlig presentation! Var fjärde person i Sverige tycker det är jobbigt med att tala inför grupp så du är inte ensam!

Vad kan jag göra

  • Tänk på att nervositet är ett sätt för kroppen och hjärnan att göra sig redo inför en viktig utmaning. Nervositet håller en skärpt inför presentationen!

  • Öva på att göra presentationer utanför klassrummet. Gör egna små utmaningar där du får öva på att göra presentation först själv och sedan tillsammans med andra som du känner dig trygg med.

Ta hjälp av andra

  • Om det blir jättejobbigt eller att du undviker att göra presentationen så finns det hjälp att få! Våga be om hjälp av förälder, elevhälsa eller annan vuxen som du känner dig trygg med.

  • Om du vill prata med någon och få mer råd och stöd men känner dig inte redo för att prata med någon du känner kan du vända dig anonymt till….
Referenser

Forsters bok Jag törs inte men gör det ändå
UR skola

För fler frågor och funderingar.

EMAIL

chen@pfl.nu

 

KONTOR

C/O Kaneko & Lam AB
Åsögatan 118, 3 tr
116 24 Stockholm

Share This