RÅD OCH TIPS

Jag blir stressad av allt som jag ska klara av och hinna med i skolan…

 

INTRO

Stress kan hjälpa en prestera bättre!

Stress är i grunden en nödvändig och naturlig reaktion i kroppen som sätts igång när situationen kräver något extra. Det som händer är att kroppen gör en kraftsamling vilket leder till att hjärtat slår snabbare, muskler spänns och både huvudet och kroppen gör sig redo för utmaningen. Att utsättas för stress då och då är alltså något ofarligt och kan hjälpa en att vara engagerad och prestera bättre i skolan!

ATT TÄNKA PÅ

Hur stressad man blir är olika för olika personer

Vad man upplever som stressigt är individuellt och beror både på vad man varit med om och hur man är som person.

Problemet med stress är om man utsätts för det under en längre period utan återhämtning och vila. Det kan exempelvis vara när man upplever många skolsituationer som tuffa och jobbiga vilket kan leda till att man kan känner sig spänd, trött, irriterad ledsen eller orolig.   

Om du känner att stressen blir jättejobbig och att den begränsar dig i skolarbetet är det viktigt att du får hjälp med detta.  Det finns bra hjälp att få för att hantera stressen så kontakta din klasslärare, förälder, elevhälsan eller annan vuxen som du känner dig trygg med för mer hjälp.

VAD KAN JAG GÖRA?

5 tips att prova

Kroppen gör sig redo
Först och främst påminn dig själv om att stressa då och då är inte farligt för kroppen utan det gör en redo att ta sig an utmaningar. Stress kan alltså vara en bra sak som gör att du är på tårna när du ska prestera i skolan!

Att sortera
Gör en lista på skolsituationer som stressar dig. Många som känner sig stressade upplever att det blir rörigt i huvudet av alla måsten. För att få mer koll på läget kan det hjälpa att skriva en lista på det som stressar en. (När du kollar igenom situationerna kan du även fundera på om stressen har att göra med krav från skolan, hemifrån eller dig själv.) Vänd dig gärna till en vuxen som du känner dig trygg med för att diskutera dom här sakerna.

Pauser, vila och återhämtning
Stress leder till att kroppen sätts på högvarv och då är det viktigt att man ser till att ta hand om kroppen med ordentlig återhämtning och vila. Genom att äta och sova ordentligt och att motionera kommer du vara mer redo för att hantera stressen i skolvardagen (länk till denna modul).

Ett annat tips är att försöka lägga in pauser mellan olika aktiviteter. Många som stressar stannar inte upp utan rusar från det ena till det andra. Så se till att exempelvis bromsa upp mellan lektioner och verkligen varva ner på rasterna. 

Göra saker som du tycker om
Om du upplever att det finns många “måsten” i skolsituationen är det viktigt att ta sig tid för att göra saker som man gillar. Att göra saker som man tycker om exempelvis att träffa kompisar, fika och gå på bio eller annat som man tycker om ger oss energi för att kroppen ska orka ta sig an de andra utmaningarna.

Om stress är kopplat till själva uppgifterna
I vissa situationer kan stressen vara kopplat till att man behöver hitta mer effektiva sätt att lära sig på. Isåfall kan ett tips vara att kolla in våra studieteknik tips för att göra dig mer redo (länka).

I andra lägen kan stress vara kopplat till att uppgifter eller ämnen är för svåra eller för många. Då är det viktigt att söka hjälp tidigt och exempelvis ta kontakt med din ämneslärare eller annan skolpersonal som du känner dig trygg med för att få rätt hjälp.


DET VIKTIGASTE

För att sammanfatta

Var schysst mot dig själv

  • Det är ok att känna sig stressad för skolarbetet. Du är inte ensam. I en skattning från….

Vad kan jag göra?

  • Tänk på att stress är ett sätt för kroppen och hjärnan att göra sig redo inför en viktig utmaning. Stressen kan leda till att man samlar ihop sig och prestera bättre!

  • Gör en lista på saker som stressar dig i skolan.  Efter detta vänd dig gärna till en vuxen som du känner dig trygg med för att diskutera det som står på listan.

  • Vila och återhämtning som sömn, kost och motion samt pauser mellan aktiviteter är viktigt för att kroppen ska kunna varva ner efter stressen.

  • Göra saker som du tycker om leder till att du får energi och blir därmed mer redo för de stressiga situationerna.

  • Att lära sig god studieteknik och veta hur man kan studera för att lära sig mer kan hjälpa en att hantera stressen.

Ta hjälp av andra

  • Om det blir för jobbigt med stressen och den belastar dig och ditt skolarbete för mycket finns det hjälp att få! Våga be om hjälp av förälder, skolpersonal, elevhälsa eller annan vuxen som du känner dig trygg med.
Referenser

Forsters bok Jag törs inte men gör det ändå
Vårdguiden
BUP.SE

För fler frågor och funderingar.

EMAIL

chen@pfl.nu

 

KONTOR

C/O Kaneko & Lam AB
Åsögatan 118, 3 tr
116 24 Stockholm

Share This