Det här materialet är ett stöd för en elev som hamnat i svårigheter.
Alla svårigheter, oavsett hur omfattande de är, är knutna till tid och rum . När vi beskriver en svårighet finns det alltid ett när och ett var . Vill vi verkligen förstå svårigheten behöver vi som första steg fokusera på dessa frågor:
När och var uppstår ett hinder?När blir hindret större och när minskar den?Hur syns hindret?
För att detta ska bli en ingång till förändring behöver vi ta reda på dessa saker utifrån elevens fungerande under en lektion.
Detta gör vi genom att dela upp lektionen i 4 typiska lektionsmoment:
Eran uppgift blir att utgå ifrån ett specifikt ämne de senaste två veckorna och välja ut de hinder som uppstår inom varje moment.
Finns det ett hinder för eleven inom detta moment?
Om någon av nedanstående rutor överensstämmer med eleven skall du klicka på dessa
I ämnesgenomgången tar eleven del av lärarens presentation av frågeställning och syfte med dagens lektion. Klassen går sedan igenom exempel, förklaringar och resonemang tillsammans och eleven har möjlighet att ställa frågor och svara på frågor.
I slutet av ämnesgenomgången presenterar läraren gruppinstruktionen, dvs vad elevernas huvuduppgift är på dagens lektion.
Finns det ett hinder för eleven inom detta moment?
Om någon av nedanstående rutor överensstämmer med eleven skall du klicka på dessa
Eleven ska, med stöd av läraren, arbeta individuellt med skoluppgifter tex: öva sig i att läsa, skriva och räkna leta efter svar på faktabaserade eller reflekterande frågor.
Eleven ska, med stöd av läraren, arbeta i grupp med skoluppgifter tex: öva sig i att läsa, skriva och räkna leta efter svar på faktabaserade eller reflekterande frågor.
Finns det ett hinder för eleven inom detta moment?
Om någon av nedanstående rutor överensstämmer med eleven skall du klicka på dessa
Finns det ett hinder för eleven inom detta moment?
Om någon av nedanstående rutor överensstämmer med eleven skall du klicka på dessa
Finns det andra hinder under lektionen?
I denna del har du möjlighet att få mer information om extra anpassningar för de hinder du valt under tidigare del.
Extra anpassningar
Tas fram på individnivå när en elev riskerar att inte nå målen eller kunskapskravenÄr en stödinsats utöver den vanliga undervisningen men inom ramen av ordinarieundervisningKan även vara en stödinsats av mindre karaktär när det kommer till hur mycket och hur länge stödinsatserna ska ges.
För att komma vidare så skall du klicka på under varje hinder.
Nedan listas en tabell med de extra anpassningar som kan tillämpas för att ge eleven en positiv upplevelse av skolgången
Välj ut de du anser är intressanta och troligtvis kommer att genomföra genom att klicka på ikonen till vänster om varje extra anpassning.
När du är klar med dina val väljer du därefter spara för att komma tillbaka till huvudmenyn för extra anpassningar
Beröm och uppmuntran | ||
---|---|---|
Beröm och uppmuntra eleven så fort denne visar upp önskvärda ageranden. | ||
Använd mer beröm och uppmuntran än tillsägelser för att samla på lyckanden och vända på den negativa spiralen. | ||
Använd beskrivande uppmuntran för att det ska lotsa eleven vidare i arbetet. Exempelvis ” Vad du har förbättrat ditt skrivande! Användning av stödmallen har verkligen gett resultat." | ||
För ökad motivation | ||
Tydliggör vad målet är för dagens lektion och vad eleven behöver göra för att nå målet | ||
Ge eleven möjlighet att välja inom ramen av det som ska genomföras av lektion. Exempelvis val av uppgift om det finns flera, vad för slags material som kan användas och var eleven kan sitta. | ||
Bryta ner de nya momenten i mindre konkreta delmoment för att eleven ska förstå vad som ska genomföras | ||
Egen bänk/ avgränsad plats med sitt skolmaterial | ||
Ge eleven möjlighet att vara aktivt deltagande ex i form av att svara på frågor, lösa ett problem och fullfölja huvuduppgift. | ||
Om konflikter uppstår | ||
Ha regelbundna samarbets- och lösningsinriktade samtal med eleven om hur lösa problemet | ||
Tydliggöra klassrumsregler på förhand för eleven | ||
Om problembeteenden uppstår konstatera överträdelse på ett lugnt och tydligsätt | ||
Inleda ökat samarbete med föräldrar i form av exempelvis loggbok för att beskriva elevens utveckling, framsteg och hinder. |
Nedan listas en tabell med de extra anpassningar som kan tillämpas för att öka uppmärksamheten/fokus på eleven.
Välj ut de du anser är intressanta och troligtvis kommer att genomföra genom att klicka på ikonen till vänster om varje extra anpassning.
När du är klar med dina val väljer du därefter spara för att komma tillbaka till huvudmenyn för extra anpassningar
Om uthålligheten är kort | ||
---|---|---|
Kortare arbetspass | ||
Bryta ner arbetsuppgifterna i mindre delmoment | ||
Tillåta korta avbrott/ paus för eleven (ex att ställa sig upp för pausgympa | ||
Tidshjälpmedel som timer, timglas | ||
Uppgifter på papper istället för tjocka böcker | ||
Ge feedback ofta och håll instruktioner kortfattade | ||
För den fysiska miljön | ||
Sitta nära läraren | ||
Plocka bort överflödigt material i klassrum | ||
Egen bänk/ avgränsad plats med sitt skolmaterial | ||
Egen bänk/ avgränsad plats med sitt skolmaterial | ||
Minska platsbyten | ||
Bemötande | ||
Mer beröm och uppmuntran än tillsägelser | ||
Beröm omedelbart när eleven uppvisar ett gott beteende | ||
Tydliggör klassrummets regler och konsekvenser på förhand | ||
Om problembeteende uppstår konstatera överträdelse på ett lugnt och tydligt sätt | ||
Om känslig för sinnesintryck | ||
Använda ex hörselkåpor eller elektronik för att lyssna på musik | ||
Skärmvägg | ||
Bolldyna eller sittkudde | ||
Skriva med dator istället för penna | ||
Stressboll, få rita eller ha något i handen medan hen jobbar |