PFL OCH KARLSBORGS KOMMUN
lÅNGSIKTIGT SAMARBETE
Samarbetet initierades då Karlsborgs elevhälsa ville använda den skolpsykologiska kompetensen på ett nytt sätt med ökad fokus på hälsofrämjande och förebyggande insatser, grupp- och skolnivå samt en för skolan tillgänglig skolpsykologisk tjänst.
Här nedan kan ni se exempel på vad vi har gjort och gör tillsammans utifrån två dimensioner.
ELEVHÄLSOARBETETS GRUND
dE TVÅ DIMENSIONERNA
Hälsofrämjande
Förebyggande
Åtgärdande
Skolnivå
Gruppnivå
Individnivå
Exempel
INSATSER TILLSAMMANS MED KARLSBORGS KOMMUN
SKOLANS ARBETE MED EXTRA ANPASSNINGAR
Här har vi utformat en plattform där lärare får hjälp med att kartlägga hinder och behov, vilka insatser man kan använda samt kontinuerligt utvärdera dessa för att främja elevens fortsatta lärande. Plattformen består av en konsultationprocess med ett digitalt stöd där pedagogernas erfarenhet, elevhälsans perspektiv och befintlig kunskap samlas ihop.
STUDIERO OCH ETT POSITIVT KLIMAT I KLASSEN
Insatser på klassnivå för att skapa studiero, ett positivt skolklimat och en ökad skoldelaktighet hos eleverna.
SAMBANDET LÄRANDE OCH PSYKISK HÄLSA
I denna tjänst har vi utgått ifrån elevernas perspektiv där samtliga elever i årskurs 6 till och med årskurs 9 fått fylla i 2 formulär som handlar om stress och vem eleverna vänder sig till om de vill söka hjälp.
Utifrån formulärresultaten kommer elevhälsoteam, skolpersonal och elever tillsammans skapa skolinsatser för god psykisk hälsa hos eleverna.
PSYKOLOGI FÖR ASSISTENTER
Utbildning och konsultation för assistenter som arbetar med elever i behov av särskilt eller extraordinärt stöd. Här arbetar vi med att ge råd och stöd utifrån ett elevhälsoperspektiv och skapa ett systematiskt kvalitetsarbete för detta viktiga arbete.
SKOLPSYKOLOGISKA KONSULTATIONER
Vi har öronmärkt tid för att finnas tillgängliga som skolpsykologiskt bollplank och ge råd och stöd till pedagoger och skolpersonal i det dagliga arbetet ute på skolorna.
SKOLPSYKOLOGISKA BEDÖMNINGAR
Skolpsykologiska bedömningar när ett hinder uppstår för en elev. Dessa bedömningar kan bestå av:
– psykologsamtal med elever, skolpersonal och vårdnadshavare
– klassobservationer
– ta del av befintlig dokumentation och kartläggningar för att komplettera med ett skolpsykologiskt perspektiv
– utredningar kopplat till frågeställning skolform
Skolpsykologiska bedömningarna är först och främst till för att kartlägga skolsituationen och komma med möjliga skolinsatser. Vid behov ser vi också till att hänvisa och kontakta andra enheter för elevens fortsatta mående.
Det systematiska kvalitetsarbetet
UTGÅNGSPUNKTER I ETT POTENTIELLT SAMARBETE
Nuläge
Vad har gjorts tidigare och hur har det fungerat? Vilka förutsättningar finns för ett samarbete?
ÖNSKELÄGE
Vad är eran målsättning ? Matchar den med tjänsten ovan?
HUR GÖR VI?
Hur ska vi kontinuerligt följa upp arbetet för att veta att vi går i rätt riktning?
HUR BLEV DET?
Här går vi igenom data som framkommit i arbetet och tar ställning till hur vi går vidare.
Välkomna att kontakta oss
john@pfl.nu
John – 070 435 70 53
Åsögatan 118, 3 tr
116 24 Stockholm