PFL TJÄNSTEN
PFL SOM EN DEL AV ERAN ELEVHÄLSAlÅNGSIKTIGA SAMARBETEN
Ett långsiktigt samarbete med PFL bygger på att vi tillsammans kommer fram till vad målsättningen är med den skolpsykologiska tjänsten.
Utifrån PFL:s vision och drivkraft vill vi rikta den skolpsykologiska kompetensen mot ett ökat fokus på hälsofrämjande och förebyggande insatser, på grupp- och skolnivå samt en för skolan tillgänglig skolpsykologisk tjänst.
Här nedan presenterar vi exempel på samarbeten vi gör och har gjort tillsammans med skolor utifrån elevhälsoarbetets två dimensioner samt viktiga frågor att ta ställning till inför ett samarbete.
ELEVHÄLSOARBETETS GRUND
dE TVÅ DIMENSIONERNA
Hälsofrämjande
Förebyggande
Åtgärdande
Skolnivå
Gruppnivå
Individnivå
Exempel
INSATSER TILLSAMMANS MED nuvarande skolor
FÖRÄLDRACAFE
Föräldracafé där elevhälsan träffar föräldrar för information, råd och stöd utifrån samarbetet skola och familj.
STUDIERO OCH ETT POSITIVT KLIMAT I KLASSEN
Insatser på klassnivå för att skapa studiero, ett positivt skolklimat och en ökad skoldelaktighet hos eleverna.
TRÄNING I SAMTALSMETODIK
Kurs tillsammans med specialpedagog som huvudansvarig för lärare och fritidspersonal i ”problemlösning i samarbete” där vi arbetar med en samtalsmetod för elever med utmanande beteenden.
SAMBANDET LÄRANDE OCH PSYKISK HÄLSA
I denna tjänst har vi utgått ifrån elevernas perspektiv där samtliga elever i årskurs 6 till och med årskurs 9 fått fylla i 2 formulär som handlar om stress och vem eleverna vänder sig till om de vill söka hjälp.
Utifrån formulärresultaten kommer elevhälsoteam, skolpersonal och elever tillsammans skapa skolinsatser för god psykisk hälsa hos eleverna.
EHM - MÖTEN
Med specialpedagog som huvudansvarig påbörja en struktur för EHM – elevhälsomöten med syfte att skapa en regelbunden mötesstruktur där vi tar vara på alla skolans kompetenser och arbetar mer häslofrämjande och förebyggande för eleverna.
ELEVERNAS SYN PÅ ELEVHÄLSA
Involvera eleverna i elevhälsans tillgänglighetsarbete. Här gör vi ett försök att samla in elevernas perspektiv på elevhälsan; vad de skulle önska att veta mer om, vad tycker de om insatserna som erbjuds idag, hur skulle de vilja att elevhälsan utformas för att söka hjälp?
SKOLPSYKOLOGISKA BEDÖMNINGAR
Skolpsykologiska bedömningar när ett hinder uppstår för en elev. Dessa bedömningar kan bestå av:
– psykologsamtal med elever, skolpersonal och vårdnadshavare
– klassobservationer
– ta del av befintlig dokumentation och kartläggningar för att komplettera med ett skolpsykologiskt perspektiv
– utredningar kopplat till frågeställning skolform
Skolpsykologiska bedömningarna är först och främst till för att kartlägga skolsituationen och komma med möjliga skolinsatser. Vid behov ser vi också till att hänvisa och kontakta andra enheter för elevens fortsatta mående.
Det systematiska kvalitetsarbetet
UTGÅNGSPUNKTER I ETT POTENTIELLT SAMARBETE
Nuläge
I vilket skede befinner ni er i nuläget avseende skolpsykologiska insatser?
Vad har gjorts tidigare och hur har det fungerat? Vilka förutsättningar finns för ett samarbete?
ÖNSKELÄGE
Vilka skolpsykologiska områden upplever ni behöver utvecklas inom era skolor?
Vad är eran målsättning ? Matchar den med tjänsten ovan?
HUR GÖR VI?
Hur planerar och genomför vi samarbetet?
Kan vi öronmärka tid för hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande insatser?
HUR BLEV DET?
Hur har arbetsprocessen fungerat? Vad har fungerat väl och vilka är förbättringsområdena?
Här gör vi en utvärdering av insats och tar ställning till hur vi går vidare.
Välkomna att kontakta oss
john@pfl.nu
John – 070 435 70 53
Åsögatan 118, 3 tr
116 24 Stockholm